Förlossningsberättelse :)

För er som är intresserade över hur det gick dagen Ebba kom så tänkte jag faktist försöka skriva ner allt jag kommer ihåg :)

Lördag den 13 så hade jag mensvärks smärta i magen hela dagen men jag kände att det var inte tillräckligt för att det skulle komma någon bebis just denna dag, men tog två alvedon och förskte mest bara vila.
Söndagen den 14 (farsdag) Vaknade på morgonen och smärtan hade blivit värre och det hade även kommit jätte mycket blodblandat slem (slemproppen) tog det lugnt i sängen. Runt nio tiden på morgonen så kände jag att jag började få svaga värkar och slemmet gav sig aldrig utan kom bara mer och mer. Jag låg ner och försökte bara ta det lugnt. Hade även pratat med förlossningen och hon tyckte bara att jag skulle stanna hemma och avvakta och se om det blev värre och det blev det. Började klocka värkarna då vid nio och först kom dom ca var tjugonde minut sen vart dom bara tätare och starkare. Så vid elva tolv ungefär så hade Rikard inte något tålamod kvar och slängde in mig i bilen och vi åkte iväg. Barnmorskan sa att självklart får vi kommer in och dom tittar hur det ser ut men att vi skulle vara förbereda på att kanske få åka hem igen.
Vi kommer in och först så får jag ligga så dom kan ta kurvan på mig och allting ser bra ut och jag tyckte inte själv att värkarna hade blivit tätare eller starkare så jag ställde in på att åka hem igen. Men då tittar dom hur öppen jag var och jag var öppen tre cm redan så vi fick inte åka hem utan blev inskrivna och fick ett rum. Hade ju inte käkat lunch så vi ett gick vi ner till och käka sen upp på rummet och ta sig igenom värkarna för då började dom bli mer intensiva. kl tre så gick vattnet och då förstod jag att nu börjar det på riktigt, och det gjorde det.
Fick börja med lustgasen för då kände jag att det gjorde riktigt ont och dom kom med kanske fem till tre min mellanrum. Kommer ej ihåg så mycket mellan det men förmodligen så låg jag bara och pustade mig igenom värkarna och jag vet att jag även råkade somna till mellan dom men hur jag lyckades med det vet jag inte :P
Runt halv sex ungefär så började krystvärkarna smyga sig på och det var inte så kul. Dom gjorde riktigt ont och var riktigt jobbiga att hantera. Men hade ju fortfarande lustgas och andas med men det hjälpe inte så jätte mycket. Och dom blev allt starkare och ´då kände jag att man bara ville ge upp men det går ju inte eftersom hon skulle ut :)
20:14 Flög hon ut som en kanonkula och vattnet bara spruta. Helt jävla sjuk känsla. Det går inte ens att förklara hur konstigt det var. Men jävlar va glada vi är. Det var verkligen värt all smärta för att få ut ett sånt underbart litet barn! Hon är fanstastisk :)
Allting gick jätte bra och var jätte bra efter hon kom ut och vi bestämde oss för att åka hem på måndag eftermiddag och det var riktigt skönt att få komma hem :)

Nu måste jag tyvär gå och ta hand om lilltösen jag skriver mera sen :)

Kommentarer
Postat av: Dace

Wow...om vi inte pratar om de hemska värkarna, allt verkar ha varit lungt för dig...kul!

Då får vi se hur det blir för mig :) Jag vet bara att jag har alltid varit unik.... ;P och på så sett börjar jag föbereda mig för mina egna ävantyr, khe :D

Tack så mycket för berättelsen!

2010-11-17 @ 16:17:40
Postat av: Frida

Grattis söta du!

2010-11-17 @ 19:42:35
URL: http://fridaaxelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0